2012. okt. 26.

Memento


Imádom Christopher Nolan Batman filmjeit, és egyik alkalommal utánakerestem milyen más filmeket rendezett még korábban a Batman előtt, és rájöttem, hogy van még egy-két jó közöttük, amiket érdemes megnézni. Elsőnek a Memento keltette fel az érdeklődésemet, így megnéztem és azóta az egyik kedvenc filmemmé vált.

A történet: Leonard Shelby számára csak egy fontos dolog létezik az életben. Meg akarja találni azt a férfit, aki évekkel ezelőtt betört a házukba, megerőszakolta majd megölte a feleségét, miközben őt pedig nekivágta a tükörnek. A támadás következtében Leonard agya megsérült, és kialakult nála egy különleges és gyógyíthatatlan betegség, az amnézia egy bizonyos típusában szenved, képtelen új és friss élményeket megjegyezni, vagyis nincs rövid távú memóriája. Ez pedig igencsak bonyolítja az életét. Így celtikra írja fel vagy magára tetováltatja azokat a fontos információkat, adatokat, amiket képtelen megjegyezni és amelyek végül elvezethetik a felesége gyilkosához... csakhogy a gyilkos megtalálása nem könnyű feladat, bárki gyanús lehet.

Két dolog miatt tetszett meg ez a film, egyrészt érdekes a témája, hiszen ha megnézzük akkor kaphatunk egy jól lefestett képet arról, milyen rossz lehet, ha valaki egy olyan betegségben szenved, mint Leonard. Szegény semmi új dologra/ élményre sem képes néhány percnél tovább emlékezni... ha elkezd egy beszélgetést és ez hosszú ideig tart, akkor a végére már elfelejti, hogy tulajdonképpen miről is volt szó az elején... az egyik filmbéli jelenet ezt szépen szimbolizálja... úgy kezdődik a kép, hogy látjuk Lenny szalad valaki után, ő akkor azt hiszi, hogy ő üldözi a férfit, de aztán rájön, hogy ez épp fordítva van... és igen végig Lenny kommentálja nekünk az eseményeket így teljesen beleélhetjük magunkat a helyzetébe.

A másik ami tetszik a filmben az a különös szerkezeti felépítése... merthogy nem időrendben haladnak az események, hanem visszafele... (azt hiszem ez az egyetlen ilyen film a világon). És ez adja meg a fő egyediségét. Olvastam valahol, ahol egy kommentelő azt írta, hogy szerinte csak emiatt különleges és jó a film, ha normális lenne a szerkezeti felépítése akkor semmi egyedi nem lenne benne, sőt szerinte akkor unalmasnak is lehetne mondani, hiszen alapjában véve nem olyan bonyolult a történet.

Talán igaza van... és talán tényleg csak emiatt ilyen szuper ez a film... Nolan egy újfajta stílust teremtett, és a visszafele haladó történetvezetés segítségével érezhetünk valóban együtt Lenny-vel... hiszen nekünk is lassacskán kell összraknunk a történetet, mi sem értünk sok mindent, mi sem tudjuk az elején, hogy a szálak, hogyan kapcsolódnak össze... és pont ez játszódik le szegény Lenny fejében minden egyes nap...
A film azt is szépen bemutatja milyenek az emberek, hiszen szinte mindenki kihasználja szegény Lenny-t, tudják, hogy ebben a különös betegségben szenved és direkt az előnyükre fordítják a helyzetet, például a motelben a portás megesik, hogy egy azon napon több szobát ad ki neki, mert Lenny úgysem emlékszik melyikben lakik éppen, így több szoba árát is kifizettetti vele... hát igen... ilyenek az emberek... hogy ezen miért nem lepődök meg?

A főszereplőt Guy Pearce alakítja, meglepő hitelességgel és te jó Isten, milyen fiatal volt még ekkor, szerintem ez a szőke haj nagyon jól áll neki és nagyon imádtam ebben a filmben. A többiek csak mellékszereplők, bennem egyikük sem hagyott mély nyomot, talán csak Teddy-t említeném még meg...
Csak annyit mondanék még, hogy én sejtettem, hogy az a "bizonyos" személy lesz a gyilkos... valahogy tudtam, hogy ez lesz a nagy csavar a történetben, így ez engem igazából nem lepett meg, de ennek ellenére mégis élveztem a filmet, és a vége monológ... hát az nagyon el lett találva... minden egyes sorát imádtam.
Egyre jobban kezdem tisztelni Christopher Nolan-t, mint rendezőt és remélem egyszer kap egy Oscar díjat, mert szerintem nagyon tehetséges, szinte minden eddigi filmjét szeretem (Na, jó az Imsomnia, magyarul Álmatlanság, annyira nem tetszett, az Eredetet nem láttam még, de A tökéletes trükköt imádom, majd arról is írok valamikor).

És végül egy kis érdekességgel zárom soraimat, ezt a filmet Christopher Nolan öccse (Jonathan Nolan)  által írt kisregényből (vagy novellából már nem emlékszem pontosan) forgatták.
Trailer:
http://www.youtube.com/watch?v=gkEbYZyPiig
10/10

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...