2019. jan. 24.

Élite (Elit) 1. évad összegzés


Nem hiszem, hogy sokan hallottak volna erről a sorozatról idehaza, ami nagy szégyen, mert egy igazán remek sorozatról van szó. Én is csak az egyik vlogger sorozatajánlójában hallottam róla először, és érdekesnek tűnt a története, így rákerestem, és tudtam nekem ezt látnom kell. Kíváncsiságból belenéztem az első részbe, azután pedig ott ragadtam és két nap alatt megnéztem az első évadot. A Netflix számára készült ez az eredetileg spanyol nyelvű sorozat, de engem a gyér, vagyis inkább a nullához konvergáló spanyol tudásom se tántorított el, mert szerencsére feliratosan nézhető online. Az első évad mindössze 8 részből áll, a részek olyan egy órásak, így látjátok, hogy nem olyan hosszú, hamar lehet végezni vele. Spoileres véleményt fogok most írni, így aki nem szeretne magának lelőni semmilyen csavart, az inkább ne olvasson tovább!

Csak néhány szóban vázolnám fel a történetet kezdésnek. A történet egy spanyol elit iskolában játszódik, ahova a gazdag családok küldik gyerekeiket tanulni. Egy speciális ösztöndíjnak köszönhetően felvételt nyer három normális családból származó diák ebbe az iskolába, kárpótlásul azért, ami a saját iskolájukkal történt. A három új diák érkezése alaposan felforgatja az elit iskola mindennapjait és elkezdődnek a kavarások. Majd az év végén az egyik diákot megölik, és a rendőrség nyomozni kezd, hogy ki lehetett a tettes.


Nagyon tetszett az első évad formátuma. A gyilkossággal kezdünk és látjuk, ahogy az egyik nyomozó sorban hallgatja ki a diákokat, ők pedig mesélnek, hogy mi történt az előző hónapokban, miközben folyamatosan látjuk a múltat. Fokozatosan bonyolódnak a szálak, mint kiderül, szinte mindenki dühős volt Marinára valamiért, így nem is annyira meglepő, hogy az indulatok elszabadulása aztán tragédiához vezetett. Marina aztán jól megkavarta maga körül a dolgokat, minden barátját és a családját is magára haragította, így nem csoda, hogy aztán az történt vele ami. Tulajdonképpen bárkinek lett volna oka megölni őt, de azért sejteni lehet, hogy nem hidegvérű gyilkosságról van szó, hanem inkább valamiféle balesetről, ami aztán tragédiába torkollik.

Nagyon jól építették fel az első évadot, tetszett, hogy oda-vissza ugráltunk az időben. Fokozatosan derültek ki az információk mindenkiről, szinte szabályos pontossággal kaptuk a titkokat és a leleplezéseket, így mikor vége lett egy résznek, azonnal látnom kellett a következőt. Feszültségépítésből remekül vizsgáztak a készítők, a történet izgalmas és végig fent tartja az érdeklődést.  Őszintén megmondom, nem tudtam megmondani, hogy ki lehet a gyilkos és Polo lett volna az utolsó, akire tippeltem volna. Ha nagyon kellett volna valakire tippelni, akkor vagy Clara apját vagy Marina apját mondom, de senkit se a fiatalok közül.

A sorozat szépen ábrázolja a nehézségeket, amivel a három szegényebb diáknak kellett szembesülnie, mikor bekerültek az elit közegbe. Az elején mindenki elutasító velük, de aztán kialakulnak a barátságok, és végül egybeolvad a két világ, ahogy annak lennie kell. Nem akarok hazudni, megkapunk néhány szokásos "tini sorozatos" klisét is, ezek nem maradhatnak ki, de most nem zavartak, mert mellette olyan izgalmas és feszültséggel teli volt a történet, olyan komplexek és imádnivalóak voltak a karakterek, hogy a kliséket maximálisan el tudtam nézni apró hibának.


Az is tetszett, hogy nem féltek komolyabb témákat bedobni és így elgondolkodtatni minket rajta. Ezek a fiatalok nem szentek, ez nem kétség, a karaktereink nagy része problémás és összetett. Talán a két tisztán jó karakter Samuel és Nadia, és nekik éppen az a szerepük, hogy a jó oldalt képviseljék és némi egyensúlyt teremtsenek a többiek mellett. Marina alapvetően hozzájuk áll a legközelebb, jó karakternek indult, de aztán amit az évad során leművelt, azzal elnyerte a legidegesítőbb karakter díját és a végére nem bántam, hogy Polo fejbe verte és meghalt. Igazából magának köszönheti a történteket, maga vonzotta be a balszerencséjét.

Az iszlám vallás kérdésköre és helye a más vallásúak életében, a homoszexualitás felvállalásának nehézségei, az elnyomó család okozta frusztráció, a viszonzatlan szerelem, a hazugságok, a társadalmi egyenlőtlenségek miatti szakadék áthidalása, a hármas kapcsolat megvalósíthatósága vagy lehetetlensége és maga a HIV betegség mind-mind komoly témaként vonulnak végig az első évadon. Minden karakternek meg van a saját gondja, mindenki kapott saját történetszálat, és ettől lettek izgalmasak egytől-egyig.

Egyetlen amit kifogásolni tudok az a HIV betegség behozása. Nem mintha nem lehetett volna valamit kihozni belőle, de úgy érzem a sorozatban nem kezelték a helyén a betegséget. Persze már eltelt némi idő, Marina rég kezeli a betegségét, de azért mégsem vette azt elég komolyan, mert ugyanúgy összefeküdt bárkivel védekezés nélkül. Nem tudom ki hogy van vele, és értem én, hogy manapság már lehet kezelni és szinte tünetmentesen lehet vele élni, de azért ha valaki elkapja ezt a szörnyű betegséget, az nem fogja ilyen lazán kezelni, mint ahogy Marina tette, hanem igenis komolyan veszi. Például soha többé nem fekszik össze senkivel gumi nélkül. Még maguk a karakterek is kimondják, azt hiszem Nano, hogy ez ma már nem olyan nagy szám, mert lehet vele élni, de akkor meg miért kellett bedobni ezt a történetszálat, ha nem vesszük komolyan?


Na de térjünk át a karakterek kivesézésére, mert nekem majdnem mindenki a kedvencem lett, ami nagy szó. Samuel az egyetlen, akit nem tudtam megkedvelni, lapos és unalmas karakter, szürke, ez a legjobb szó rá és sajnálom, hogy őt tették a középpontba. Marina a másik, akit nem kedveltem, és habár ő nem lapos és nem szürke, de olyan irritálóan idegesítő lett a nyafogása és a kavarása, ahogy haladtunk előre a történetben, hogy komolyan vártam, hogy valaki nyírja ki végre. Egy elkényeztetett királylány, aki unalmában nem tud magával mit kezdeni és fokozatosan elmar mindenkit maga mellől, miközben folyamatosan nyavalyog és magát állítja be áldozatnak.

Nagyon kedveltem a Guzman, Polo és Ander hármast, mindegyik remek karakter volt a maga módján és örültem annak, hogy később árnyalták a barátságukat és nem csak olyan felszínes barátok maradtak. Guzman a kőbunkó, vagyis csak kezdetben, mert mind kiderül, nem olyan egoista és nagyképű önimádó, mint amilyennek mutatja magát. Szereti a családját, és a húgát, mindent megtenne a barátaiért és tud igaziból szeretni. Nadia hatására ledobja magáról ezt a lenéző stílust és normális emberré válik, megmutatja a gyengédebb és kedvesebb oldalát.

Ander a másik, akit imádtam és akit egyértelmű hogy az Omarral való kapcsolata miatt szerettem meg. A fiú aki próbál megfelelni az apja elvárásainak, az iskola tenisz csillaga, aki igazából utálja a teniszt és titkolja mindenki elől, hogy meleg. Ander és Omar kapcsolata az egyetlen "tiszta" kapcsolat a sorozatban és ők az a két karakter, akik nagyon sokáig kimaradnak a kavarásokból és a balhékból. Ők külön élik a kis világukat és kerülnek közelebb egymáshoz, fokozatosan felvállalva érzéseiket egymás iránt. Kicsit ezért kilógnak, mert sokáig távol maradnak a gondoktól.

A többi kapcsolatra csak a mérgező és a diszfunkcionális jelzőket tudnám mondani, és ezzel nagyjából leírtam miért működtek mégis remekül. Marina ugyebár elsőnek Samuellel kezd el haverkodni, mire Samuel egyből belezúg és habár Marina megpróbálja viszonozni a fiú érzéseit, de végül mégis annak bátyja, a frissen börtönből szabadult és sokkal vadabb és szókimondóbb Nano mellett köt ki. Nano csak ki akarta használni az önző céljaira a lányt, de aztán mégis közelebb kerültek egymáshoz.

Aztán ott van Lucrezia és Guzman, akiket megmondom őszintén én sokkal jobban szerettem együtt, mint Guzmant és Nadia-t. Kezdjük azzal, hogy Guzman és Nadia egyáltalán nem illenek össze és nem tehetek róla, de én nem tudom őket elképzelni egy párként. Szerintem nekik barátoknak kell maradniuk, és Nadia karakteréhez se illene, ha hirtelen feladná a vallását és az elveit, a családja hagyományait és összejönne Guzmannal. Kövezzetek meg, de szerintem Guzman és Lucrezia iszonyat remekül működnek együtt, hiszen tisztára egyformák.

Mindkettő önzőnek és nagyképűnek tűnik, akit semmi nem érdekel önmagán kívül, de egyik se az. Lucrezia valóban szereti a fiút, és épp azért viselkedett vele ahogy, mert nem bírta nézni, hogy Guzman hirtelen otthagyta Nadia felbukkanása miatt. Remélem ők maradnak együtt és folytatják a fura kapcsolatukat. Lucrezia karakterének árnyalása remek döntés volt, ám kissé váratlan, de tetszett, hogy őt is emberibbé tették, és rájöttünk, hogy nem Lucrezia itt a kőszívű ribi, hanem inkább Carla, aki pedig épp aranyosnak és kedvesnek tűnt az elején.


Nem felejtettem el a személyes kedvenceimet, a "hármasomat", vagyis Carla-t, Polo-t és Cristiant. Szerintem az ő saját történetszáluk volt a legjobb az első évadban a fő történetszálon kívül. Mikor Carla és Polo elkezdtek kavarni az elején akkor nem nagyon értettem, hogy mit akarnak szegény Cristiannal, de ahogy tisztázódtak a dolgok és kialakult a hármas, onnantól imádtam őket nézni. Alapvetően nem hiszek abban, hogy valóban működhet ilyen hármas kapcsolat, mint amiben ők éltek, mert hosszútávon úgyse működne (és később látjuk is, hogy előjönnek a gondok), de itt olyan szórakoztatóak voltak, hogy nem tudtam nem imádni őket. Cristian tényleg feldobta az életüket és a már kissé lapos és unalmas kapcsolatukat, Carla és Polo aztán nem panaszkodhattak. Ahogy machináltak egymással, ahogy változtak az erőviszonyok hármójuk között, ahogy végül Carla kezébe vette a gyeplőt és mindkét fiút a saját kénye-kedve szerint ugráltatta, az mesterien lett megcsinálva. Ha Cristian nem velük lett volna, akkor hihetetlenül irritált volna a karakter, de így Carla-val és Polo-val igazán jól működött.

A végén mi nézők megtudjuk a gyilkos kilétét és minden korábbi titok és kavarás kiderül, de maguk a karakterek sok mindennel nem kerülnek tisztába. Tulajdonképpen a történet felénél vágták félbe a sorozatot. Rossz embert tartóztattak le, mindenki gyászolja Marinát, aki pedig nem, az a nyomait próbálja eltüntetni és mindenkinél kavarognak az indulatok. Nagyon várom a folytatást, kíváncsi vagyok mit fognak ebből kihozni és hogy meddig akarják nyújtani. Én úgy látom még egy évadot ki lehet ebből hozni, de aztán nem tudom hova lehetne tovább folytatni és remélem nem is fogják. Idén érkezik a folytatás, valószínűleg ősszel. El sem tudom mondani mennyire várom.
Értékelés: 10/10

Előzetes:

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...