2015. febr. 19.

Pierre Boulle: A majmok bolygója

Fülszöveg:
A nem túlságosan távoli jövőben három űrhajós ér földet egy bolygón, ami teljesen olyan, mint a Föld. Buja erdők borítják, mérsékelt éghajlatú és a levegője is belélegezhető. De hamarosan kiderül, hogy ami paradicsomnak látszott, valójában valami egészen más…

Igen, igen, jól sejtitek, én is elsőnek a filmet láttam, nevezetesen a Tim Burton féle változatot, ami úgy nagyjából tetszett, de azért nem voltam elragadtatva tőle. A film végén lévő " csavar" ütött nagyot igazán nálam, és talán csak amiatt maradt emlékezetes a film. Sokáig fogalmam sem volt róla, hogy könyvből készült, de nem olyan régen találtam meg a könyvet, és gondoltam miért ne? Egy próbát megér, hisz rövid, hisz érdekelt is valamilyen szinten, vagyis gondoltam nem veszthetek vele sokat. Így adtam neki egy esélyt, és egyáltalán nem bántam meg.

Mivel a fülszöveg nagyon rövid és az avatatlanok részére gyakorlatilag semmit nem árul el a történetről, így gondoltam kiegészítem egy kicsit. Miről is szól a könyv? Két űrhajós éppen megszokott útjukat tölti az űrben, mikor találnak az éterben egy rejtélyes üzenetet, melyben egy titokzatos és izgalmas történetet írtak le. Ez az üzenet három űrhajós kalandját meséli el, akik egy ismeretlen és veszélyes bolygóra keveredtek, ahol olyan elképesztő dologgal találkoztak szembe, amit álmukban sem mertek volna elképzelni. Ezen a bolygón máshogy alakult az evolúció, és itt az emberek ragadtak meg az állatok szintjén, míg a majmok agya fejlődött értelmi szintre. Ők tanultak meg gondolkozni, ők tanultak meg beszélni, ők alapítottak nemzetet, míg az emberekre itt egyszerű állatként tekintenek. A három űrhajós közül Ulysse történetét láthatjuk, hogy miként alkalmazkodik ehhez a számára szokatlan világhoz.

Az eleje nagyon nehezen indult be, és bevallom untam magam rajta, de miután megszoktam a stílust, és elkezdtem beleélni magam e sajátos világba, máris sokkal könnyebben haladtam vele. Ulysse a főszereplő, vagyis ő meséli el nekünk a történetet, az ő üzenetét találja meg a két űrhajós fent az útjuk során. Ulysse okos és talpraesett ember, hisz könnyen megtalálja a módját, hogy kivívja a tiszteletet a majmok között, hogy megértesse velük, hogy ő nem olyan, mint az ottani emberek, és kemény elhatározásának köszönhetően egészen magas rangra sikerül felküzdenie magát. A könyv első fele inkább csak leírás és monológ, hisz Ulysse nem tud kivel beszélni, majd a második felében sokkal több párbeszéd jelenik meg, mikor Ulysse eléri, hogy a majmok rá is értelemmel rendelkező "lényként" tekintsenek.

A könyv tulajdonképpen három nagy részre van osztva, az első részben a Soror bolygó bemutatása, a másodikban Ulysse fogságban töltött ideje, míg a harmadikban a szökés kerül a középpontba. A történet íve logikusan felépített, és a történetvezetés nem is lehetne ennél tökéletesebb. Ulysse rácsodálkozása a világra, az, ahogy kezeli a helyzetét, hogy milyen okosan éri el, hogy a majmok figyelmét magára irányítsa, mind annyira logikusan és reálisan volt leírva, hogy teljesen el tudtam képzelni, hogy tényleg így reagálna egy értelmes ember, ha hasonló helyzetbe kerülne. Úgy, mint Ulysse, az ő felfedezései által kaphatunk mi is részletesebb képet erről a világról, a helyzetéről, a történelméről, és titkairól.

Szerencsére a könyv végén se maradunk válaszok nélkül, hiszen gyakorlatilag minden kérdésünkre ott lesz majd a magyarázat. Nekem csak egy dologban volt egy kis hiányérzetem. Szívesen olvastam volna többet a majmok társadalmáról, hogy pontosan mennyien vannak, milyen társadalomban élnek, csak egy nagy város van, vagy több-e. Hogy csak egy nyelven beszélnek mindannyian, vagy pedig több külön országuk is van, mint nálunk a Földön, és ehhez hasonló apróságok. Persze lehet, hogy ezek csak engem érdekeltek volna, és végül is nem olyan fontosak, mert a lényeges dolgokra megkapjuk a magyarázatot, mégis szerintem a világkidolgozáson lehetett volna egy kicsit javítani.

Említettem az elején, hogy én már láttam a filmet, így nagyjából tudtam mire számítsak, így meglepetten láttam, hogy a film itt se hasonlít sok mindenben az eredeti könyvhöz. Nem mondom azt, hogy a könyv jobb, hanem inkább csak más. Itt jóval lassabban haladnak az események, néhány helyen más a magyarázat, míg a filmben inkább felpörgették a dolgokat, és néhány karaktert és történetszálat jelentősen megváltoztattak. Itt a könyvben sem maradtam meglepetés nélkül és habár a filmes csavarra számítottam, de a könyvben kaptam a végén még egy nagy csavart, ami szerintem iszonyat remek húzás volt és egy időre nekem is elállt a szavam és gondolkoznom kellett, hogy akkor most mi is a helyzet. Azért tetszik annyira a könyv vége, mert lesokkolt, mert meg tudott döbbenteni, és elgondolkodtatott. Többféleképpen értelmezhető a vége, és szeretem az ilyen szokatlan csavarokat, amivel meg tudnak lepni.

Érdekes könyv volt ez, és nem bántam meg, hogy a kezembe vettem. Mivel a filmet láttam már korábban, így volt némi fogalmam arról, mit fogok kapni, ennek ellenére a könyv is tartogatott meglepetéseket, amiért igen hálás vagyok. Nem olyan hosszú olvasmány, így a sci-fi rajongóknak bátran ajánlom, mert ők rajongani fognak érte. Nekem is tetszett, pedig azt hittem csak olyan "egyszer elolvasom és semmi jelentős" kaliberű történetként fogom értékelni, ez azonban szerencsére nem így lett.

További információk a könyvről:
http://moly.hu/konyvek/pierre-boulle-a-majmok-bolygoja
Értékelés: 5/4

1 megjegyzés:

  1. Üdv. szerintem frappáns leírást kanyarítottál a regényhez (főként). Érdekelne a véleményed (persze nem elaprózva a szavakat, hanem hosszan). Szerinted a regényben miért történik az ami, mármint a csattanós végére értem, spoileresen szeretném kibeszélni és nem találok más oldalt ehhez. Nagyon sok kérdés maradt bennem a regény után. Válaszodat előre is köszi

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...