Úgy tűnik az American Horror Story készítői a nyolcadik évadra értek el arra a szintre, hogy már nem tudtak semmi újat kitalálni, így a régi sztorikhoz nyúltak vissza. Nem mintha ez gond lenne, csak hát fura, ha azt vesszük, hogy eddig minden egyes évad más-más történetről szólt. Megbontották a korábbi sémát és a nyolcadik évadnál értük el oda, hogy korábbi történetszálakat folytatnak méghozzá egy crossover évad keretein belül. Az Apokaipszis a Gyilkos ház és a Koven évadok során történteket viszi tovább. Idén csak 10 epizódot kaptunk, és hogy ez jó vagy rossz, azt mindenki döntse el maga. Szerintem rossz, nyugodtan lehetett volna még vagy 2-3 rész, és rögtön elmagyarázom, hogy miért gondolom így.
Rengeteg potenciál volt ebben az évadban, annyi mindent ki lehetett volna még belőle hozni és az a legrosszabb, hogy voltak igazán jó részei is. Igazából három részre tudnám osztani. Az első három rész a mondhatni bevezető, és az a szomorú, hogy mostanig sem értem mi szükség volt erre a három epizódra. Nem mintha rosszak lettek volna, nem erről van szó, csak a negyedik résztől teljesen más irányt vett a sztori és utólag visszagondolva az első három résznek nem sok értelme és jelentősége van a fő történetszál szempontjából. Nincs igazam? Így is baromi kevés volt ez a tíz rész, és ebből három részt rögtön az elején ellőttek olyan felesleges dolgokra, amiknek vajmi nulla köze van a fő problémához és a fő történetszálhoz.
Aztán ahogy a negyedik résznél ugrunk vissza az időben és megismerjük Michael történetét, onnan indul a lényeg, onnan válik izgalmassá és érdekessé minden. Több részen keresztül látjuk az események láncolatát, amik végül a Föld pusztulásához vezettek, feltárulnak előttük a múlt titkai, Michael "ördögi" ténykedései (ha,ha!!!), a boszorkányok szervezkedései a fiú megállítására, hogy aztán az utolsó részben megint elérjünk a kiindulóponthoz... és hogy egy borzalmasan banális és ostoba módon mentsünk meg mindent és mindenkit.
Olyan érzésem van az évaddal, mintha maguk a készítők se tudták volna, hogy kellene felépíteni, hogy mire kellene a fő hangsúlyt fektetni. Úgy indul mint egy világvége sztori, ahol a megmaradt kevéske túlélő küzd az életéért. Aztán kapunk egy természetfeletti szálat, ahol a Sátán ivadéka és a hataloméhes warlockok a boszorkányok ellen szervezkednek. Majd behozzák a végére a modern technológiát és mint kiderül, nem is Michael az ördögi gonosz, aki minden rossz okozója volt, hanem két drogos mérnök seggfej, akik unták az életüket és ezért úgy döntöttek, hogy milyen jó buli lenne elpusztítani a világot. Kapunk tehát sok mindent tíz részbe sűrítve és épp ez a nagy gond az évaddal. Vannak benne ígéretes szálak, vannak benne ígéretes karakterek és jó újra látni néhány régi kedvencet, de a kevés idő és a sok-sok minden összedobálása a végére olyan zagyvaságot eredményez, hogy csak pislogni tudunk és elégedetlenkedve fejezzük be.
A fentiek mellett az apokalipszis végső magyarázata és megoldása, Michael a végén történű iszonyat egyszerű és nevetséges likvidálása, a warlockokban rejlő lehetőségek teljes elpazarlása, valamint a rengeteg felesleges karakter azok, amik az évad legnagyobb gyengeségeinek tudhatóak be. Mindenbe belekaptak a készítők, sok mindent akartak belesűríteni, és a vége egy nagy katyvasz lett érthetetlen vagy pedig ostoba magyarázatokkal. Sok régi karaktert hoztak vissza, akik nagy része totál felesleges volt, ami még inkább rontott a dolgon. Épp ezért se értem, hogy miért nem lehetett még plusz 2-3 részt készíteni és akkor talán jobban el lehetett volna varrni a szálakat, mert higgyetek nekem kellett volna még ide az a 2-3 rész.
Nekem három dolog tetszett igazán ebben az évadban. Az egyik a Gyilkos ház epizód, ami szerintem a legjobb lett idén, bár lehet csak a nosztalgia szól belőlem. Olyan jó volt újra látni a kedvenceimet, és olyan jó volt újra a házba visszatérni. És nem csak azért, mert ez a rész adta Michael megértésének az alapját. A másik, ami tetszett, a warlockok megjelenése a boszorkányok ellenpárjaként. Már a Koven évadban is furcsálltam, hogy egy szó nem esett férfi boszorkányokról, csakis nők szerepeltek akkoriban. Ezért örültem annak, hogy a warlockokkal bővült a világuk, még ha a végére olyan mostohán bántak is el velük, pedig még annyi minden ki lehetett volna hozni belőlük.
A harmadik ami bejött, hogy ez volt az első évad, amiben néhány színész egyszerre több karaktert alakított. Eddig minden évadban kaptak más-más karaktert, most pedig egy adott évadon belül keltettek életre több karaktert. Mindez vezethetett volna zűrzavarhoz, vagy vehette volna ki magát furcsán, de szerencsére nem így lett, mert a színészek tökéletesen oldották meg a feladatot és a karakterek élesen elkülönültek egymástól. Vegyük például Evan Peterst, mert ki mást lehetne kiemelni, ugyebár? Négy karaktert vett fel, egy meleg fodrászét, visszatér Tate Langdonként és a James Patrick Marchként és a végén ő az egyik idióta mérnök, akinek a világvégét köszönhetjük. És mindegyik szerepben remek, ami mondjuk nem meglepő, mert tudjuk Evan Peters milyen jó színész.
Összességében kaptunk egy igencsak megosztó és sűrű évadot, ami sokszor csavar egyet magán, és mikor azt hinnék, hogy végre tudjuk mi a fene folyik itt, akkor olyasmi történik, hogy csak pislogunk nagyokat. Túl sok a felesleges karakter, az első három rész teljesen oda nem illő az utána történtek függvényében, és a végén a megoldás elkapkodott és nevetségesen egyszerű. Michael Langdon ígéretes fő gonosznak tűnik kezdetben, de aztán csak annyi jön le róla, hogy egy önállótlan, picsogó és gyenge kisfiú, akit mindig mások irányítottak és aki önmaga semmire nem lenne képes. A kezdeti remek gonosz végül összeomlik és semmi nem marad utána. Annyi mindent ki lehetett volna hozni belőle, hogy fáj a sok elvesztegetett lehetőség. Ugyanez igaz magára az évadra.
Nekem még mindig a Gyilkos ház, a Hotel és a Kultusz évadok a kedvencek, éppen ebben a sorrendben, az Apokalipszis pedig nem tudott csatlakozni ezek sorához. Ami kár, mert meg volt benne ehhez a potenciál.
Értékelés: 10/7
Előzetes: